Tips til god helse


For at kroppen din skal fungere best mulig trenger den tre ting: Søvn, fysisk aktivitet og næringsriktig mat/drikke.

Her kommer noen generelle tips til bedre helse:

  1. SØVN: Sørg for å få nok søvn. For å få mest mulig ut av søvnen, bør man sove på noenlunde samme tidspunkt hver natt og sove i et mørkt og kjølig rom. Når vi sover lagrer hjernen alle inntrykk fra dagen som har gått, muskulaturen avspennes,gjenoppbygger kroppens vev, organene renser seg mm. For at vi skal ha best mulig helse og livskvalitet i våken tilstand er det derfor viktig å få nok søvn.
  2.  BEVEGELSE. Beveg deg mer. Ta trappene i stedet for heisen, gå til butikken osv. Lag gode rutiner på trening og trim. Gjør aktiviteter som du liker.
  3. NÆRINGSRIK MAT. Spis sunt. Spis mat som gir deg god energi. Unngå daglig brus, nikotin og alkohol. Det er viktig å få i seg jevnlig påfyll av energi. Anbefales å spise hver 4 time. Tenk igjennom hva du spiser i løpet av en uke og se om det er noen alternativer du kan bytte ut til et sunnere alternativ. F.eks. bytt ut melk/saft/brus med vann, spis grovt mel i stedet for hvetemel mm.
  4. BEVISSTHET PÅ MAT. Vær bevisst på hva du spiser. I Norge er det krav til ingredienslisten at det som det er mest av skal stå først, og noen produkter må oppgi prosentinnholdet.  F.eks inneholder ofte grove brød mer hvetemel enn grove melsorter.
  5. DIN HELSE I FOKUS. Ta vare på deg selv. Lytt til kroppen. Dersom man føler seg syk så gi kroppen hvile.
  6. HELSESJEKK. Dersom du ikke føler deg i form over tid anbefales det å ta en blodprøve hos fastlegen for å sjekke at man ikke har mangler på blant annet d-vitamin, b12 og jern.
  7. LYKKEHORMONER. Gjør ting som gjør det glad. Det kan være lurt å være bevisst på hva som tapper deg og gir påfyll av energi. Når vi produserer de “gode hormonene”, seratonin og endorfin, bidrar det til at vi får det bedre.
  8. UNNGÅ STRESS. Negativt stress over tid kan føre til nedsatt immunforsvar, dårlig hukommelse, dårlig søvnkvalitet, fordøyelsesplager, allergireaksjoner, betennelsestilstander, lite energi mm.
  9. SETT GRENSER. Det er lov å si nei. Når du får spørsmål om oppgaver, ansvar og lignende så tenk igjennom om du har kapasitet til å ta på deg mer. Forskning viser til at mennesker som er utsatt for utbrenthet er typiske ja-mennesker og som ikke tar hensyn til seg selv.
  10. RESTITUSJON. Finn din egen måte å få både mental og fysisk restitusjon. Vær tilstede i det du gjør. Kroppen trenger ro innimellom. Eksempler på avkobling er rolig yoga, meditasjon, være ute i naturen mm.Skrevet av Refleksolog Annette Løno