Magnesium kan være bra mot muskelsmerter, søvnforstyrrelser, kramper, treg fordøyelse mm.


Magnesium inngår som ko-faktor i over 300 enzymer som deltar i kroppens energiomsetning, dannelsen av nye proteiner og nukleinsyre-stoffskifte. Ut over dette spiller magnesium også en viktig rolle ved overføring av nerveimpulser til muskler og ved hjertets impulsledning.

Magnesium er altså en nødvendighet for at kroppens stoffskifte, og dessuten muskler og hjerte, skal fungere normalt.

Symptomer på underskudd av magnesium

Magnesium er blant annet et anti-inflammatorisk mineral som gir beskyttelse mot sykdommer som reumatisme, Alzheimer og har blitt brukt mot høyt blodtrykk, diabetes, luftveisproblemer og mer.

  • Dårlig hjertehelse
  • Kraftløshet
  • Muskelkramper
  • Skjelving
  • Kvalme
  • Angst
  • Høyt blodtrykk
  • Type II diabetes
  • Luftveisproblemer
  • Vertigo
  • Utmattelse
  • Potassium-mangel
  • Problemer med å svelge
  • Dårlig hukommelse
  • Forvirring
  • Kalsium-mangel

Gode magnesium-kilder:

Mandler 100 g inneholder 265 mg magnesium
Pinjekjerner 100 g inneholder 251 mg magnesium
Havregryn 100 g inneholder 200 mg magnesium
Peanøtter 100 g inneholder 190 mg magnesium
Kikerter 100 g inneholder 160 mg magnesium
Brune bønner 100 g inneholder 131 mg magnesium
Brun ris 100 g inneholder 119 mg magnesium
Fullkornsrugbrød 100 g inneholder 46 mg magnesium

 

Tar du medisiner er det lurt å snakke med legen om det er ok å ta tilskudd av magnesium.