For lite vitamin D kan gi plager som depresjon, tretthet, svekket immunsystem mm.


Symptomer på D vitamin mangel: Tretthet, depresjon, smerter i skjelett/ ledd/muskler, svekket immunsystem, hodepine, pigmentproblemer i huden, psoriasis, menstruasjonssmerter mm.

Kjenner du deg igjen i disse symptomene kan det være lurt å ta en blodprøve hos legen for å finne ut verdiene.

Her er noen linker med informasjon om d-vitamin:
http://www.klikk.no/helse/doktoronline/article776431.ece

http://www.frisksomenfisk.com/search/node/vitamin%20d

http://nhi.no/pasienthandboka/sykdommer/hormoner-og-nering/vitamin-d-mangel-14515.html

http://www.frisksomenfisk.com/blogg/2015/03/25/d-vitamin-hvor-mye-er-trygt-hvordan-korrigere-mangel

Egenproduksjon av D-vitamin er mye høyere enn inntak via kosten, og 10-15 minutters eksponering for solen når den står høyt på himmelen 3 dager i uken er nok til å dekke behovet. Vær oppmerksom på at solfaktor 8 eller høyere blokkerer effektivt produksjonen, så man bør oppholde seg litt i solen før man finner frem solkremen. Har du mørkere hudfarge trenger du lenger tid i solen for å produsere vitaminet. Lenger sør, der man eksponeres for sterkere sollys enn i Norge er ikke dette noe problem, men mørkhudede som lever her oppe kan risikere å ikke produsere nok. D-vitamin kan lagres i fettvev, noe som gjør det mulig å produsere nok vitamin om sommeren til å klare seg gjennom vinteren.

Gode kilder: Fra naturens side finnes D-vitamin i fiskeleverolje (tran), fet fisk og eggeplomme og smør. Vitaminet er dessuten tilsatt i en rekke matvarer, som ekstra lett melk og margarin. Hovedkilden til D-vitamin er likevel ikke maten vi spiser, men egenproduksjon som følge av eksponering for sollys. Ved å eksponeres for sollys, vil du på kort tid produsere nærmere 10 000 IU, som er mye høyere enn du klarer å få i deg gjennom kostholdet.